Міністерство освіти і науки України
Управління
освіти і науки Чернігівської облдержадміністрації
Чернігівське
територіальне відділення МАН України
Відділення: хімія,
біологія
Секція: медицина
ВПЛИВ ШУМУ НА
РОЗУМОВУ ДІЯЛЬНІСТЬ ТА САМОПОЧУТТЯ ШКОЛЯРІВ
Роботу виконала:
Яресько Олександра Сергіївна
учениця 9 класу
Красноколядинської
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
Талалаївської районної
ради
Чернігівської області
Науковий керівник:
Пархоменко
Іван Іларіонович,
учитель біології
Красноколядинської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
Талалаївської районної ради
Чернігівської
області
Красний Колядин – 2016
2
Вплив шуму на розумову діяльність та
самопочуття школярів
Яресько Олександра Сергіївна,
Чернігівське
територіальне відділення МАН України,
Красноколядинська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів 9 клас
Талалаївської районної ради Чернігівської області село Красний Колядин,
Пархоменко Іван Іларіонович, учитель біології Красноколядинської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Талалаївської районної ради
Чернігівської області.
Практично людину 24 години на добу
переслідують різноманітні звуки, серед яких панівне положення займають
неупорядковані звуки – шуми. Шуми пригнічують діяльність багатьох систем
організму людини, викликають стреси. Від шуму людина становиться роздратованою,
можуть відбуватися навіть необоротні зміні в нервовій, ендокринній, травній та
серцево-судинній системах. При досить сильних шумах можуть пошкоджуватися
органи слуху. Шуми ведуть до зниження розумової активності людини, можуть
виникати неврози, людина стає дратівливою. Може навіть погіршуватись гострота
зору. Людина, яка довгий час перебуває під впливом сильних шумів, може
захворіти на гастрит та виразкову хворобу шлунка. В неї може порушуватися обмін
речовин і виснаження нервової системи. Шум також впливає на продуктивність
праці людини.
Мета науково-дослідницької
роботи полягає в дослідженні впливу шуму на розумову діяльність
та фізіологічні процеси учнів Красноколядинської загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів.
Актуальність роботи полягає
в тому, щоб на практиці виявити дію шуму на розумову активність учнів та
дослідити фізіологічний вплив шумів на організм учнів і дати рекомендації щодо
усунення негативного впливу шуму на організм учнів.
3
ЗМІСТ
Вступ
…………………………………………………………………………4
Розділ
1……………………………………………………………………….8
1.1 Фізична характеристика шуму і
звуку ………………………………...8
1.2 Вплив шуму на людину ………………………………………………...9
1.3. Типологія шумів шкільного
уроку …………………………………....9
Розділ 2. Практична частина.
Дослідження………………………………..11
2.1. Виявлення
джерел шуму у приміщенні школи ………………………11
2.1.1.
Анкетування учнів…………………………………………………….11
2.1.2
Соціологічне опитування……………………………………………...12
2.1.3 Анкетне
опитування «Наскільки сучасна молодь схильна до впливу шуму»…………………………………………………………………………13
2.1.4. Вплив
шуму на працездатність учнів………………………………...15
2.1.5. Інтерв'ю…………………………………………………………………17
Розділ 3. Заходи щодо зниження шуму в школі……………………………21
Висновок
……………………………………………………………………...22
Список використаних джерел
……………………………………………….26
Додатки ……………………………………………………………………….27
4
ВСТУП
Шум або акусти́чний шум — коливання частинок
навколишнього середовища, що сприймається органами слуху людини як небажані
сигнали. З точки зору акустики: шум — нестійкі акустичні
коливання, що характеризуються випадковою зміною амплітуди і частоти. Таке
визначення шуму дає Вікіпедія.
Шумом прийнято
вважати звуки, які негативно впливають на організм людини, заважають його
роботі та відпочинку.
У осіб
молодого і середнього віку при рівні шуму 90 дБ (децибел), який триває протягом
години, знижується збудливість клітин кори головного мозку, погіршуються координація
рухів, гострота зору, стійкість ясного бачення, подовжується період зорової і
слухомоторної реакції. За такої ж тривалості роботи в умовах впливу шуму,
рівень якого становить 96 дБ, спостерігається ще більш різкі порушення коркової
динаміки, розлади вегетативної реактивності. Погіршуються показники м'язової
працездатності. Праця в умовах впливу шуму, рівень якого 120 дБ, може викликати
порушення у вигляді астенічних неврастенічних проявів. З'являються
роздратованість, головні болі, безсоння, розлади ендокринної системи.
Відбуваються зміни в серцево-судинній системі: порушується тонус судин і ритм
серцевих скорочень, зростає або знижується артеріальний тиск. На дорослих і
особливо дітей надзвичайно негативний вплив (неспецифічний і специфічний)
чинить шум у приміщеннях, де включені на повну гучність радіоприймачі,
телевізори тощо. Дуже впливає шум на дітей і підлітків. Зміна
функціонального стану слухового та інших аналізаторів спостерігається у дітей
під впливом «шкільного шуму», рівень
інтенсивності якого в основних приміщеннях школи коливається від 40 до 110 дБ. У
класі рівень інтенсивності шуму в середньому становить 50-80 дБ, під час перерв
може сягати 95 дБ.
5
Мета роботи: виявити
джерела шуму і звуків, які негативно впливають на організм учнів, на їх
працездатність і розробити заходи щодо захисту від шуму.
Завдання дослідження:
1. Вивчити і узагальнити теоретичний матеріал про шум.
Завдання дослідження:
1. Вивчити і узагальнити теоретичний матеріал про шум.
2. Вивчити санітарні норми
допустимого шумового забруднення в будівлі школи.
3. Виявити джерела шуму, що впливають на
школяра під час перебування його в приміщеннях школи.
4. Вивчити шумовий режим на території біля школи і всередині будівлі школи, використовуючи метод підрахунку.
4. Вивчити шумовий режим на території біля школи і всередині будівлі школи, використовуючи метод підрахунку.
5. Виявити за допомогою
анкетування, які з шумів і як впливають на школярів в процесі навчання.
6. Дослідити вплив шуму на розумову діяльність
учнів.
7. Оформити і поширити пам'ятки з
рекомендаціями щодо зниження впливу шуму на організм людини, інформаційний
буклет про шкоду «шкільного шуму», випустити бюлетень «Як зберегти свій слух».
Об'єкт
дослідження – Шкільний шум.
Предмет дослідження − Як шум впливає на розумову діяльність та фізіологічні процеси
школярів.
Методи дослідження:
1. Практичні: проведення анкетування.
1. Практичні: проведення анкетування.
2. Дослідницькі: аналіз
теоретичного матеріалу, анкет.
3. Пошуковий: самостійна робота з
Інтернет-ресурсами з пошуку та аналізу зібраної інформації.
Актуальність дослідження. Людина
завжди жила у світі звуків і шуму. Для всіх живих організмів, в тому числі і
людини, звук є одним із чинників навколишнього середовища. У природі гучні
звуки рідкісні, шум відносно слабкий і нетривалий. Природний шум (тихий шелест
листя, дзюрчання
6
струмка, пташині голоси легкий
плескіт води) приємний людині, заспокоює його, знімає стрес. Але природний шум
стає все більш рідкісним бо його глушить транспортний та інші види шумів, які є
постійною частиною людського життя, забруднювачем навколишнього середовища,
стаючи повільними вбивцями фізичного і психічного здоров'я людини (стомлюють,
дратують).
Довгий час вплив шуму на організм людини спеціально не вивчався, хоча вже в давнину люди знали про його шкоду. В даний час учені у багатьох країнах світу ведуть різні дослідження з метою з'ясування впливу шуму на організм людини.
Для людини звук є одним з найважливіших впливів навколишнього середовища. Вухо людини може сприймати і аналізувати звуки в широкому діапазоні частот і інтенсивності. Звуки і шуми дуже великої потужності вражають слуховий апарат, нервові центри і, навіть, можуть викликати больові відчуття і шок. Так діє шумове забруднення на людину.
Дана робота присвячена проблемі шумового забруднення, його впливу на організм школяра, його розумову діяльність, а також заходам щодо попередження шкідливого впливу шуму.
Мене зацікавили питання: який вплив здійснює шум на організм людини і його психіку? Чи впливає шум на розумову діяльність учнів? Мені дуже захотілося, як можна більше дізнатися про негативний вплив шуму на людину і самій знайти відповіді на всі питання.
Інформацію для роботи я отримувала з книг, мережі Інтернет.
Довгий час вплив шуму на організм людини спеціально не вивчався, хоча вже в давнину люди знали про його шкоду. В даний час учені у багатьох країнах світу ведуть різні дослідження з метою з'ясування впливу шуму на організм людини.
Для людини звук є одним з найважливіших впливів навколишнього середовища. Вухо людини може сприймати і аналізувати звуки в широкому діапазоні частот і інтенсивності. Звуки і шуми дуже великої потужності вражають слуховий апарат, нервові центри і, навіть, можуть викликати больові відчуття і шок. Так діє шумове забруднення на людину.
Дана робота присвячена проблемі шумового забруднення, його впливу на організм школяра, його розумову діяльність, а також заходам щодо попередження шкідливого впливу шуму.
Мене зацікавили питання: який вплив здійснює шум на організм людини і його психіку? Чи впливає шум на розумову діяльність учнів? Мені дуже захотілося, як можна більше дізнатися про негативний вплив шуму на людину і самій знайти відповіді на всі питання.
Інформацію для роботи я отримувала з книг, мережі Інтернет.
У нас в школі навчається 88 учнів.
Особливо шумно стає на перервах в місцях великого скупчення учнів − це в
їдальні, в коридорі, в спортзалі. Так як у школі учень проводить багато часу,
де велике скупчення народу, він в тій чи іншій мірі піддається шумовому впливу.
Необхідно підкреслити, що шум підступний, його шкідливий вплив на організм зовсім незримий, непомітний, він не має неприємного запаху, не
Необхідно підкреслити, що шум підступний, його шкідливий вплив на організм зовсім незримий, непомітний, він не має неприємного запаху, не
7
виділяє ніякого випромінювання і
отруйних газів. Проте, він діє на наше здоров'я. Більш того, проти шуму
організм людини практично не захищений. При різкому світлі ми закриваємо очі,
інстинкт самозбереження рятує нас від опіків, змушуючи відсмикнути руку від
гарячого, а від впливу шуму у людини немає захисної реакції. Тому й існує
недооцінка боротьби з шумом. Наше завдання
убезпечити себе та оточуючих від такого небезпечного явища як шум.
Предмет дослідження. Шкільний шум.
Предмет дослідження. Шкільний шум.
Об’єкт дослідження. Як шум впливає на розумову діяльність та
фізіологічні процеси школярів.
Новизна моєї роботи - зробити першу спробу привернути увагу
учнів і їх батьків до негативного вплив шуму на організм та дати рекомендації
по зниженню негативного впливу шуму.
8
РОЗДІЛ 1
Теоретична частина
1.1
Фізична характеристика шуму і звуку
Звук
- фізичне явище, що представляє собою поширення у вигляді пружних хвиль
механічних коливань у твердому, рідкому або газоподібному середовищі.
Шум вимірюється в децибелах. Ця одиниця
названа на честь винахідника телефону Александера Грехема Белла і позначається
дБ (десята частина Белла).
Як і будь-яка
хвиля, звук характеризується амплітудою і спектром частот. Зазвичай людина чує
коливання, що передаються по повітрю, в діапазоні частот від 16-20 Гц до 15-20
кГц. Звук нижче діапазону чутності людини називають інфразвуком, вище до 1 ГГц
- ультразвуком, від 1 ГГц - гіперзвуком. Сприйняття за допомогою слуху створює
акустичний простір, центр якого в кожен даний момент знаходиться там, де
знаходиться джерело звуку. Серед чутних звуків слід особливо виділити
фонетичні, мовні звуки і фонеми (з яких складається усне мовлення) і музичні
звуки (з яких складається музика).
Розрізняють поздовжні і поперечні звукові хвилі в залежності від співвідношення напрямку поширення хвилі і напрямки механічних коливань частинок середовища поширення. Шум - це механічні коливання повітря, які ми сприймаємо за допомогою нашої слухової сенсорної системи. Сприйняття стає можливим, як тільки вони досягають нашого органа слуху. Ці коливання надходять з різних джерел. Рівень шуму змінюється в залежності від джерела. Якщо джерело шуму віддалене від нас, ми нічого не чуємо. Коливання можуть бути правильними, тобто об'єкт створює в середовищі хвилі, які утворюються через строго певні часові проміжки. У цьому випадку результатом є мелодійний звук. Однак,
Розрізняють поздовжні і поперечні звукові хвилі в залежності від співвідношення напрямку поширення хвилі і напрямки механічних коливань частинок середовища поширення. Шум - це механічні коливання повітря, які ми сприймаємо за допомогою нашої слухової сенсорної системи. Сприйняття стає можливим, як тільки вони досягають нашого органа слуху. Ці коливання надходять з різних джерел. Рівень шуму змінюється в залежності від джерела. Якщо джерело шуму віддалене від нас, ми нічого не чуємо. Коливання можуть бути правильними, тобто об'єкт створює в середовищі хвилі, які утворюються через строго певні часові проміжки. У цьому випадку результатом є мелодійний звук. Однак,
9
якщо коливання неправильні, то їх
вплив на наші вуха доставляє набагато менше задоволення. Звук, який є
результатом подібних коливань, називається шумом.
1.2
Вплив шуму на людину
Людське
вухо - дуже чутливий прилад. Сприймати звук ми починаємо вже тоді, коли
амплітуда коливань частинок повітря в хвилі виявляється рівною всього лише
радіусу атома. Як відомо, вухо людини здатне сприймати звукові хвилі з частотою
від 16 Гц (герц) до 20 кГц (кілогерц).
Рівень шуму в 20-30 дБ практично
нешкідливий для людини. Це природний шумовий фон, без якого неможлива людське
життя. Для «гучних звуків» допустима межа приблизно 80 дБ. Звук в 130 дБ уже
викликає в людини болюче відчуття, а в 150 - стає для нього нестерпним. Залежно
від рівня інтенсивності і спектру шуму розрізняються кілька ступенів впливу
шуму на людину:
-
шум, що викликає механічні пошкодження
органів слуху;
-
шум,
що викликає незворотні зміни в органах слуху і призводить до загального
хворобливого стану організму людини;
-
шум,
що утруднює розбірливе сприйняття мови і надає, таким чином, значний вплив на
нервову систему людини, що підвищує стомлюваність і знижує продуктивність
праці;
-
шум більш низьких рівнів, який має шкідливий
вплив на нервову систему людини, який заважає його розумової праці і
відпочинку.
За нормами в класних приміщеннях, навчальних
кабінетах, аудиторіях навчальних закладів, конференц-залах, читальних залах
бібліотек допустима норма шуму 40-55 дБ.
Шумовий вплив на території школи створюють як зовнішні джерела, так і шум, який
утворюється всередині школи, так званий «шкільний шум».
1.3. Типологія шумів
шкільного уроку
Є така типологія шумів шкільного
уроку.
10
Непомітний шум
(40-45 дБ) створює відчуття повної тиші, сприятливою для розумової праці. Цей
шум не стомлює. Тихий робочий шум (45-59 дБ) - це шум тихенької розмови. Він
сам по собі також не втомлює. Його можна порівняти з шумом спокійної вулиці
вдень. Він в два рази голосніший ніж непомітний шум. Тихий робочий приємний шум
не перевищує допустимих норм для розумової праці, не знижує уваги, розумової
працездатності, не робить шкідливого впливу на центральну нервову систему, не
викликає негативних емоцій. Гучний робочий шум (59-65 дБ) відчувається
неприємним, що заважає розумовій праці і є дратівливим. Це шум гучної розмови.
Він помітно стомлює. Його можна порівняти з гучною промовою по радіо, з
галасливою вулицею. Гучний неприємний шум перевищує санітарні допустимі норми
для розумової праці, знижує увагу, працездатність,
негативно впливає на центральну нервову систему, викликає неприємні емоції. Інтенсивний
шум (65-75 дБ) - це шум, неприйнятний для розумової праці взагалі. Заглушає
підвищений голос вчителя, голоси дітей. Цей шум швидко стомлює. Його можна
порівняти з гучною музикою по радіо, з шумом на дуже жвавій міській вулиці. Він
в півтора-два рази більше гучного робочого неприємного шуму. Інтенсивний
анорматівний шум значно перевищує санітарні норми для розумової праці, норми
допустимих рівнів мовного шуму, знижує увагу, розвиває стомлення, створює значне
навантаження на центральну нервову систему, викликає негативні емоції.
Висновок
Звук – фізичне явище, яке полягає
в поширенні звукової хвилі в якомусь середовищі. Сила звуку вимірюється в дБ
(децибелах). Людина чує звуки в діапазоні частот від 16-20 Гц до 15-20 кГц. Якщо
звук має невпорядковані коливання то він називається шумом. В школі
спостерігається так званий
«шкільний шум». Гучний шкільний
шум знижує продуктивність навчальної праці на уроках.
11
РОЗДІЛЛ 2
Практична частина
Дослідження
2.1.
Виявлення джерел шуму у приміщенні школи
Під
час виконання роботи я отримала багато інформації про вплив шуму на людину. З
різних джерел я дізналася, що шум негативно впливає на здоров'я людини. А чи
знають про це учні? Щоб отримати відповідь на це питання, я провела анкетування
серед учнів Красноколядинської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Після цього, всі
дослідження, анкетування та опитування були оброблені, зведені в певні таблиці
і діаграми.
2.1.1.
Анкетування учнів
Мета: з'ясувати, які звуки подобаються
учням, а які стоять на заваді для учнів і вчителів. Мною було проведено
анкетування серед учнів дев'ятого класу. Опитано 13 дев'ятикласників, 10
вчителів (5,6,7,8 питання). Питання і результати анкетування занесені в таблицю
1.
Таблиця
1 - Результати анкети
Голосна розмова
|
Крик
|
Голосна музика, ТВ
|
Не знаю
|
||
2
|
8
|
2
|
1
|
||
15%
|
61%
|
15%
|
9%
|
||
1. В яких випадках тобі подобаються голосні звуки?
|
|||||
Як співають пісні
|
Коли хороший настрій
|
На святі
|
Коли самі створюємо шум
|
Як поганий настрій
|
Музика
|
2
|
7
|
1
|
1
|
1
|
1
|
15%
|
54%
|
7,75%
|
7,75%
|
7,75%
|
7,75%
|
2. В яких ситуаціях тобі приємні тихі звуки або просто тиша?
|
|||||
Коли відпочиваю
|
Коли засинаю
|
Коли думаю
|
Коли сумно
|
Коли тиша
|
Коли роблю уроки
|
2
|
5
|
3
|
1
|
1
|
1
|
15%
|
38%
|
23%
|
8%
|
8%
|
8%
|
3.
Які шуми твої батьки сприймають як
неприємні?
|
|||||
Гучна музика
|
Не знаю
|
Крик
|
Шум сусідів
|
||
8
|
2
|
2
|
1
|
||
61%
|
15%
|
15%
|
9%
|
||
4.
Які шуми учителі сприймають як небажані
на уроках?
|
|||||
Не рабочий шум на
уроці
|
Крик
|
Звук мобільного телефона
|
|||
5
|
3
|
2
|
|||
50%
|
30%
|
20%
|
|||
5. Чи віриш ти, що шум може стати причиною хвороби?
|
|||||
так
|
ні
|
||||
11
|
2
|
||||
84,5%
|
15,5%
|
||||
100% учителів
вважають шум причиною захворювань
|
|||||
6. Чи відчуваєш ти себе втомленим після уроків?
|
|||||
так
|
ні
|
||||
12
|
1
|
||||
92%
|
8%
|
||||
100% учителів відчувають себе втомленими після
уроків
|
|||||
8.Чи є шум причиною твоєї втоми?
|
|||||
так
|
ні
|
||||
10
|
3
|
||||
76%
|
24%
|
||||
60% учителів вважають шум причиною втоми, 40% - ні
|
Аналіз анкети показав, що багато учнів і
вчителів усвідомлюють негативний вплив шуму на стан здоров'я. Вони погодилися з
тим, що шум викликає втому і може стати причиною хвороби.
Сильне перевантаження слухового
аналізатора призводить до надмірного збудження нервової системи, зміни
психічного стану, до зниження адаптаційних ресурсів організму, а значить, до
перевтоми.
2.1.2 Соціологічне опитування
Мета:
з'ясувати внутрішні джерела шумового забруднення школи і фактори, які впливають
на учнів. Опитано 23 учнів 9 – 11 класів.
(Додаток А).
Аналіз соціологічного опитування показав,
що 6 учнів (26%) вважають шум невидимим вбивцею, 11 учнів (48%) не вважають, не
знають 6 учнів (26%).
На питання, яке місце в школі
найгаласливіше, учні відповіли: 2 поверх - 3 учні (13%), їдальня - 5 учнів
(22%), спортивний зал - 15 учнів (65%).
13
18 учнів (78%)
вважають, що шум є причиною неуважності на уроках. (Додаток Б).
На
питання: а чи помічали ви акустичні забруднення в школі? Яким чином вони на вас
вплинули? Що ви відчували при цьому? 43% учнів зазначили, що акустичні
забруднення в школі є і вони впливають на самопочуття: з'являється головний
біль, втома, роздратування, а також він відволікає від навчання. Порівнюючи
акустику в школі і вдома, 37% учнів зазначили, що вдома джерелами шуму є
побутові прилади, сусіди, які слухають гучну музику. 45% опитаних учнів
вважають, що шум в школі найбільш відчувається, так як він впливає на розумову
діяльність, увагу на уроках. 18 учнів (78%) хочуть перевірити гостроту свого
слуху. Висновки:
1. Під час уроку
найгаласливіші місця школи - спортивний зал.
2. Учні
відзначають, що найбільш високий рівень шуму спостерігався під час
організаційного моменту уроку, потім він опускався до допустимих норм.
3. 78% учнів
бажають, перевірить гостроту свого слуху.
4. Учні
усвідомлюють, що шум впливає на їх психологічний стан.
2.1.3 Анкетне опитування «Наскільки
сучасна молодь схильна до впливу шуму»
Мета: визначити наскільки сучасна молодь
схильна до впливу музики, чи має місце акустичне перенапруження чи ні. Анкетування
проводилося серед учнів 8 – 10 класів. Кількість учнів взяли участь в
анкетуванні 21 особа (додаток 4). На питання: яку музику ви найбільше любите?
12 учнів (58%) відповіли, що вважають за краще реп, класичну музику слухають 2учні.
72% учнів відзначають, що музика, яку вони слухають (рок, реп, попса) діє на
них позитивно.
Багато учнів воліють слухати гучну музику.
За десятибальною шкалою вони оцінили гучність звуку, прослуховується музики в
межах 6-9 балів.
14
Послуховують
музику 3-8 годин на добу - 8 осіб (38%), протягом години 4 людини. Вважають за
краще слухати музику в запису, тільки дві людини з класу хотіли б послухати
живий звук. (Додаток 6).
13 учнів (62%)
вважають, реп і поп музика допомагає їм легше справлятися з фізичними
навантаженнями. А більш дратівливо діє на учнів крик і писк - 71% учнів.
Чи відволікає
вас сторонній шум при інтелектуальних заняттях (заняттях в школі)? 9 учнів
(42%) відповіли так, 12 учнів (58%) - ні. На питання: чи можете ви заснути при
сторонньому шумі? 16 учнів (77%) відповіли так, учнів (23%) - ні. У повній тиші
учні відчувають різні почуття: страх 2 людини, заспокоєння - 4 людини, 10 осіб –
розслаблення. (Додаток 9).
Висновки:
1. 90% учнів воліють тиші ;
2. 77% опитаних стверджують, що на їх сон
не впливають сторонні звуки.
3. 42% опитаних вважають, що при
підготовці домашнього завдання необхідна тиша, 58% прийшли до думки про те, що
їм не заважають гучні звуки під час підготовки домашнього завдання.
4. Як ми бачимо,
основна маса учнів воліє, щоб постійно звучала музика і головним чином гучна,
ритмічна. Ми звикли до гучних звуків у нашому житті і, як ми бачимо з
проведеного анкетування, учні практично не помічають шумового навантаження і не
відчувають шумового дискомфорту. Але як показують медичні дані, у 20% юнаків і
дівчат слух виявився притупленим в такій мірі як у людей похилого віку.
Висновок: таким чином, ми бачимо, що шум
супроводжує нас постійно поза школою, всередині
школи. Це дзвінок, шум створюваний учнями в класі і коридорах, шум оргтехніки,
гучний голос вчителя, шепіт однокласників А вдома телевізор, музичний центр,
радіо, комп'ютер
15
пральна машина
та інше обладнання. Вплив шуму на організм людини дуже значний. Як же він
впливає на працездатність?
2.1.4. Вплив шуму на працездатність
учнів
Учитель на уроці вимагає тиші. Основна
праця дитини в школі розумова, в якій
бере активну участь увага, сприйняття, пам'ять, мислення, уява. Негативна дія
шуму на їх функціонування безперечно. Численні вітчизняні та зарубіжні
дослідження переконливо довели це. Чим складніше і вищі зони центральної
нервової системи, що беруть участь у трудовій діяльності, тим більше вони
страждають від впливу шуму. Для розумової праці шкідливий навіть тихий шум.
Дані вивчення дії шуму різних рівнів на організм в експериментальних умовах, а
також спостереження, що проводилися в школах,
показують, що на центральну нервову систему може впливати шум навіть порівняно
невеликих інтенсивностей, порядку 60-70 дБ. Все залежить від характеру
діяльності. Основний шум, який виникає на уроці − це шум людської мови.
Інтенсивність мовного шуму: тихий шепіт − 10 дБ, помірний шепіт − 20 дБ, гучний
шепіт − 40 дБ, нормальна гучна мова −
50-60 дБ (додаток 10). Ці рівні не заважають розумової праці, якщо цей шум
короткочасний. Треба знати, що шум має здатність складатися і збільшуватися в
міру збільшення джерел шуму. І якщо двадцять п'ять школярів, радіючи чогось,
разом закричать: «Ура-а!», То вчитель або незадоволено скривився, або
посміхнеться, але закриє вуха руками: інтенсивність шуму перевищує норми,
допустимі для слухового аналізатора. А якщо кілька дітей в класі заговорять
пошепки або впівголоса, хтось повернеться до сусіда, хтось полізе в сумку за
книжкою, хтось, впустивши ручку, загримить партою, піднімаючи її, то
інтенсивність шуму збільшується за рахунок складання цих джерел шумів. Працюючи
над темою, я вирішила дослідити, як впливає шум на працездатність учнів.
16
Експеримент проводився з 22 учнями. Його проводили
після того, як діти прийшли з прогулянки на свіжому повітрі і пообідали, Діти
були такими, що відпочили фізично і психологічно.
Першим ми провели психологічний тест,
хлопцям запропонували з трьох виразів обличчя вибрати те, яке відповідає їх
настрою на даний момент.
Потім провели фізіологічну анкету «Ваше самопочуття», в якій вкладалося десять параметрів: радість, досада, нудота, втома, приплив сил, серцебиття, головний біль, посилене потовиділення, внутрішня напруженість і нервозність.
Потім провели фізіологічну анкету «Ваше самопочуття», в якій вкладалося десять параметрів: радість, досада, нудота, втома, приплив сил, серцебиття, головний біль, посилене потовиділення, внутрішня напруженість і нервозність.
Дослідження проводилося в звичній для
учнів обстановці. Загальний настрій в класі був спокійний, доброзичливий.
В ході експерименту ми на 10 хвилин
включили запис шкільного шуму, який був записаний під час перерви в шкільному
коридорі. Гучність шуму не перевищувала гучності спокійній мови вчителя (50дБ)
і попросили хлопців продовжити виконувати завдання. Після цього всі тести
повторили. Результати отримані в процесі експерименту такі:
1. Психологічний
тест .
На початок
експерименту у 17 учнів (78%) був гарний настрій, після експерименту воно
знизилося до 32% (7 учнів). Без настрою було 5 учнів (22%), стало поганим 3
учнів (12%). Без зміни залишилося настрій у 6 учнів (28%).
2. Фізіологічна анкета дала такі результати.
На початок експерименту 20 учнів (91%) відчували радість, 16 учнів (73%) прилив
сил, у 8 учнів (36%) боліла голова, 7 учнів (32%) були внутрішньо напружені і 1
(5%) нервував. Після експерименту відчуття радості знизилося до 45% (10 учнів),
збільшилася напруга в учнів до 50%, нервозність до 36%, у 15 учнів (68%)
з'явився головний біль і у 16 учнів (73%) нудота. Особливе занепокоєння
викликає те, що 70% учнів до 15.00 годин вже відчували себе втомленими.
17
3. Корекційна
проба дала наступні дані. Хлопці заміряли свій пульс до і після заняття,
результати наступні: Пульс зменшився у 3 учнів (14%), а у 19 учнів (87%)
збільшився, що говорить про те, що піднялося кров'яний тиск, що в свою чергу
впливає на серцево-судинну систему. Наступним етапом була перевірка хлопців на
стійкість до стресових ситуацій і виявити вплив шуму на розумову працездатність
і увагу. В результаті цієї проби ми з'ясували, що не допустило помилок 3 учнів
(14%) учнів, 19 учнів (87%) допустили помилки, з них були роботи, в яких
допущено від 7 до 12 помилок, один учень допустив 99 помилок. У 10 учнів (46%)
показники покращилися, хоча загальна швидкість сприйняття знизилася в
середньому на 15 знаків в хвилину. В даному класі за підсумками анкетування
лише 1 учень показав стійкість до стресових станів, його показники не
знизилися, у 3 учнів показники стали вище. Швидше за все, це можна пояснити
тим, що хлопці, відчувши напругу, мобілізувалися і виконали поставлені
завдання. Підводячи підсумок всьому вищесказаному хочеться відзначити, що
всього лише 5 хвилин перебування в галасливій обстановці негативно відбилися на
емоційному і фізіологічному стані учнів.
2.1.5. Інтерв'ю
Які
захворювання може придбати людина, якщо на нього буде впливати шум великої сили?
Відповідь на це питання я шукала в літературі, а більше, на просторах
Інтернету. Ось що я зрозуміла. Механізм дії шуму на організм складний і
недостатньо вивчений. Коли мова йде про вплив шуму, то зазвичай, основну увагу приділяють
стану органу слуху, так як слуховий аналізатор в першу чергу сприймає звукові
коливання. Всесвітня організація охорони здоров'я, вивчаючи вплив шумового
забруднення на здоров'я людини, виявили, що крім серцевих захворювань, шумове
забруднення викликає у 2% людей небезпечні порушення сну, а у 15% - інші
негативні ефекти. Постійний вплив дорожнього шуму є причиною 3% випадків
захворювання, яке виражається в постійному
18
відчутті шуму у
вухах. Опубліковані в останні роки дослідження показують, що шум здатний
збільшувати вміст в крові таких гормонів стресу, як кортизол, адреналін і
норадреналін - навіть під час сну. Чим довше ці гормони присутні в кровоносній
системі, тим вище ймовірність, що вони приведуть до небезпечних для життя
фізіологічних порушен. Сильний стрес здатний викликати серцеву недостатність,
напад стенокардії, високий кров'яний тиск і проблеми з імунітетом. Згідно з
нормативами ВООЗ, серцево - судинні захворювання можуть виникнути, якщо людина
по ночах постійно піддається впливу шуму гучністю 50 дБ або вище - такий шум
видає вулиця з неінтенсивним рухом. Для того, щоб заробити безсоння, досить
шуму в 42 дБ; щоб просто стати дратівливим - 35 дБ (звук шепоту).
Вухо - один з найбільш складних і тонких
органів: він сприймає і дуже слабкі, і дуже сильні звуки. Під впливом сильного
шуму, особливо високочастотного, в органі слуху відбуваються незворотні зміни.
Зміни, що виникають в органі слуху, деякі дослідники пояснюють травмуючою дією
шуму на внутрішньо вухо. Є думка, що дія шуму на орган слуху веде до
перенапруження і при відсутності достатнього відпочинку призводить до порушення
кровопостачання внутрішнього вуха. Кожна людина сприймає шум по-різному. Багато
що залежить від віку, темпераменту, стану здоров'я, оточуючих умов. Деякі люди
втрачають слух навіть після короткого впливу шуму навіть малої інтенсивності.
Постійний вплив сильного шуму може не
тільки негативно вплинути на слух, але й викликати інші шкідливі наслідки -
дзвін у вухах, запаморочення, головний біль, підвищення втоми. На питання як
впливає гучна музика на людину, я знайшла відповідь, що дуже гучна сучасна
музика також притуплює слух, викликає нервові захворювання. Група вчених
обстежила молодь, яка часто слухає гучну сучасну музику. У 20% юнаків і дівчат,
які непомірно захоплювалися рок-музикою, слух виявився
19
зниженим так
само, як і у людей похилого віку. Вплив приємної і неприємної музики
представила в таблиці.
Вплив музики
на людину
Вплив приємної класичної музики
|
Вплив неприємної сучасної
музики
|
Заспокоює
|
Підвищує кров’яний тиск
|
Може допомогти при лікуванні
деяких захворювань
|
Погіршує настрій
|
Знижує дратівливість
|
Збільшує частоту серцевих
скорочень
|
Пробуджує творчу енергію,
підвищує розумову активність
|
Змінюється ритм і глибина
дихання
|
Трохи підвищується рівень
адреналіну
|
Може виникнути нудота і спазми
шлунка
|
Зникає відчуття тривоги, страху
|
Може знизити гостроту зору та
притупити смак
|
Може привести до необоротних змін
у ЦНС і довести до психозу
|
Висновок
З джерел я дізналася, що особливу небезпеку
становлять прослуховування музики через стільникові телефони. Скандинавські
вчені прийшли до висновку, що кожен п'ятий підліток погано чує, хоча і не
завжди про це здогадується. Причина - зловживання стільниковими телефонами.
Гучність звуку стільникового телефону становить 100-114 дБ. Здорові барабанні
перетинки без шкоди можуть переносити гучність плеєра в 110 дБ максимум
протягом 1,5 хв. Як показало опитування 9-11 класів, 78% учнів, що мають
стільникові телефони, слухають музику за допомогою навушників. Треба пам'ятати,
що музика, нехай навіть зовсім тиха, знижує увагу і це слід враховувати при
виконанні домашньої роботи. Коли звук наростає, організм виробляє багато
гормонів стресу, наприклад, адреналін. При цьому звужуються кровоносні судини,
сповільнюється робота кишечнику. Надалі все це може привести до порушень роботи
серця і кровообігу.
20
Ось чому абсолютно неприпустимо вчити уроки
під музику, зловживати прослуховуванням музики через стільниковий телефон в
школі, а також безконтрольно користуватися ним. На питання: а чи може звук мати
лікувальну дію, відповідь ствердна: спеціально підібрана, дуже тиха, мелодійна
музика використовується для зняття напруги, відновлення працездатності,
релаксації. Аналогічну функцію виконують спеціальні записи, не тільки музичні,
а й співу птахів, шуму водоспаду і інші.
Вивчаючи вплив шуму на працездатність
учнів, я помітила, що розв’язування арифметичних прикладів вимагало при шумі в
50 дБ на 15-55%, а в 60 дБ - на 81-105% більше часу, ніж до впливу шуму. При
шумі в 65 дБ у школярів відзначено зниження уваги на 12-16%. Рівень шуму понад
80-100 дБ сприяє збільшенню числа помилок в роботі, знижується продуктивність
праці приблизно на 10-15% і одночасно значно погіршуючи її якість. Від
надмірного рівня шуму посилюється стан дискомфорту: на перервах шкільна будівля
гуде. При шумі вчителю також доводиться
працювати з підвищенням голосу. До кінця навчального дня втомлюються і ті, і
інші. За санітарними нормами, рівень шуму для кабінетів становить 45 дБ, а для
коридору 60дБ.
21
РОЗДІЛ 3
Заходи щодо зниження шуму в школі
1. Проведено бесіди з учнями початкової
школи про правила поведінки на перервах, у їдальні.
2. Підібрано ігри для організації
відпочинку молодших школярів та учнів 5-6 класів на двадцятихвилинних перервах.
3. По всіх класах провели роз’яснювальну
роботу про безпечне прослуховування музики з мобільного телефону.
4. На загальношкільних батьківських зборах
прочитана лекція про шкоду шуму, проаналізовані результати анкетування.
5. Замінити
шкільний дзвінок з різким звуком на мелодійний.
6. По можливості влаштовувати хвилинки відпочинку, прослуховуючи записи з тихим шелестінням листя, дзюрчання струмка, пташиними голосами, плескотом води і шумом прибою.
6. По можливості влаштовувати хвилинки відпочинку, прослуховуючи записи з тихим шелестінням листя, дзюрчання струмка, пташиними голосами, плескотом води і шумом прибою.
7. Проводити фізкультурні паузи,
використовувати фізичні вправи, спрямовані на зняття стресу, напруги.
8. Кожному члену шкільного колективу
нагадувати про те, що розмова на перервах і уроках напівголосно допоможе
зберегти здоров'я.
9. Поширити інформацію про звуки які позитивно
впливають на організм людини (музикотерапія, звукотерапія)
22
ВИСНОВОК
В результаті
проведеної дослідницької роботи я прийшла до таких висновків.
Шум
має позитивні і негативні сторони свого впливу на учнів. На жаль, негативних
сторін більше, ніж позитивних.
Розглянемо спочатку позитивний вплив шуму. Рівень
шуму в 20-30 дБ практично нешкідливий для людини. Це природний шумовий фон, без
якого неможлива людське життя. Для «гучних звуків» допустима межа приблизно 80
дБ. Звук в 130 дБ уже викликає в людини болюче відчуття, а в 150 - стає для
нього нестерпним.
Негативний вплив шуму. Шуми
турбують, дратують людину і можуть спричинити шкоду здоров'ю. Будучи стимулом
стресів, шум викликає зміни в роботі надниркових залоз, гіпофізу,
відображається на розвитку пристосувальних та регуляторних реакціях організму.
Дія шуму на людину виражається в широкому діапазоні − від суб'єктивного роздратування до
об'єктивної зміни в ЦНС, органах слуху, серцево-судинних та ендокринній
системах, травному каналі та в інших органах і системах органів. Першим
показником шкідливої дії шуму є скарги на роздратованість, переживання,
порушення сну. Шум призводить у людини до підвищення втоми, зниження розумової
активності, неврозів, росту серцево-судинних захворювань, погіршення зору. Шум,
будучи постійним подразником нервової системи, може викликати її
перевантаження. Взагалі, травматичний вплив шуму на людський організм сильніше
інших складових негативного впливу навколишнього середовища. До того ж
фізико-біохімічна адаптація до шуму неможлива! Незважаючи на шкідливий вплив
шуму в умовах шумового дискомфорту живе не менше половини жителів міст та
чверть людей планети. Під дією постійного
23
шуму знаходиться
значна частина населення індустріально розвинених країн.
За
санітарним нормами в класних приміщеннях, навчальних кабінетах, аудиторіях
навчальних закладів, конференц-залах, читальних залах бібліотек допустима норма шуму 40-55 дБ. Шумовий вплив
на території школи створюють як зовнішні джерела, так і шум, який утворюється
всередині школи, так званий «шкільний шум».
Анкетування учнів і вчителів показало, що
учні і вчителі усвідомлюють негативний вплив шуму на стан здоров'я. Вони погодилися
з тим, що шум викликає втому і може стати причиною хвороби.
Під час уроку найгаласливіші місця школи -
спортивний зал.
Учні
відзначають, що найбільш високий рівень шуму спостерігався під час
організаційного моменту уроку, потім він опускався до допустимих норм.
Більше половини
опитаних учнів бажають, перевірить гостроту свого слуху.
Майже всі учні
усвідомлюють, що шум впливає на їх психологічний стан.
До 90% учнів воліють
тиші .
При підготовці домашнього завдання 42%
опитаних вважають, що їм необхідна тиша, 58% прийшли до думки про те, що їм не
заважають гучні звуки музики, яку вони слухають.
Як ми бачимо, більша половина
учнів воліє, щоб постійно звучала музика і головним чином гучна, ритмічна. Ми
звикли до гучних звуків у нашому житті і, як ми бачимо з проведеного
анкетування, учні практично не помічають шумового навантаження і не відчувають
шумового дискомфорту при приготуванні домашніх завдань і відпочинку.
Проводячи дослідження, я переконалася, що
всього лише 5 хвилин перебування в галасливій обстановці негативно відбилося на
емоційному і фізіологічному стані учнів.
24
З джерел я дізналася, що особливу небезпеку
становлять прослуховування музики через стільникові телефони. Скандинавські
вчені прийшли до висновку, що кожен п'ятий підліток погано чує, хоча і не
завжди про це здогадується. Причина - зловживання стільниковими телефонами.
Гучність звуку стільникового телефону становить 100-114 дБ. Здорові барабанні
перетинки без шкоди можуть переносити гучність плеєра в 110 дБ максимум
протягом 1,5 хв. Як показало опитування учнів 9-11 класів, 78% учнів, що мають
стільникові телефони, слухають музику за допомогою навушників. Треба пам'ятати,
що музика, нехай навіть зовсім тиха, знижує увагу і це слід враховувати при
виконанні домашньої роботи. Коли звук наростає, організм виробляє багато
гормонів стресу, наприклад, адреналін. При цьому звужуються кровоносні судини,
сповільнюється робота кишечнику. Надалі все це може привести до порушень роботи
серця і кровообігу.
Ось чому
абсолютно неприпустимо вчити уроки під музику, зловживати прослуховуванням
музики через стільниковий телефон в школі, а також безконтрольно користуватися
ним.
Вивчаючи вплив шуму на працездатність
учнів, я помітила, що розв’язування арифметичних прикладів вимагало при шумі в
50 дБ на 15-55%, а в 60 дБ - на 81-105% більше часу, ніж до впливу шуму. При
шумі в 65 дБ у школярів відзначено зниження уваги на 12-16%. Рівень шуму понад
80-100 дБ сприяє збільшенню числа помилок в роботі, знижується продуктивність
праці приблизно на 10-15% і одночасно значно погіршуючи її якість. Від
надмірного рівня шуму посилюється стан дискомфорту: на перервах шкільна будівля
гуде. При шумі вчителю також доводиться
працювати з підвищенням голосу. До кінця навчального дня втомлюються і ті, і
інші.
Вважаю,
що знання, отримані мною при виконанні цієї дослідницької роботи, знадобляться мені в подальшому при вивченні
біології.
25
Науково-дослідницька
робота «Вплив шуму на розумову діяльність і самопочуття школярів» може бути
корисною учням, вчителям, батькам та й всім, хто зацікавиться цією проблемою.
26
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Аничин В, Павлов В.
Профілактика шкідливого впливу шуму на слух. М., Знання 1983.
1. Біологічний словник, за
редакцією академіків АН УРСР Підоплічка І.Г., Ситника К.М., Чаговця Р.В. – К.,
1974. 551 с.
2. Дідковський В. С. Шум і
вібрація. - К.: Наукова думка, 1989.
3. Зайдель А. Микроклимат
квартиры. - М.: "Наука и жизнь", 1982.
4. Основи загальної екології. -
Методичні вказівки і контрольні завдання для студентів Інституту та
дистанційного навчання на спеціальності.
5. Сытник К. М., Брайтон А. В.,
Городецкий А. В. Биосфера. Экология. Охрана природы. - Справочное пособие. -
Киев: "Наукова думка", 1997. Юдіна, Бєлова «Охорона праці». Видавництво «Просвіта», 1980р
7. www.mira-moon.ru
30
Додаток 10
Шкала гучності звуків у Дб (децибелах)
Слуховий поріг
|
0
|
Шепіт на відстані 1 м
|
20
|
Шум в квартирі
|
40
|
Шепіт на відстані 10 см
|
50
|
Тиха розмова на відстані 1 м
|
50
|
Оплески
|
60
|
Гра на акустичній гітарі пальцями
|
70
|
Тиха гра на фортепіано
|
70
|
Гра на акустичній гітарі медіатором; звук на відстані 40
|
80
|
Шум в метро під час руху
|
90
|
Гучний голос на відстані 15 см
|
100
|
Фортіссімо (максимально енергійний пасаж) оркестру
|
100
|
Реактивний літак на відстані 5 м
|
120
|
Барабанний бій на відстані 3 см
|
140
|
31
Додаток 11
Анкета для школярів
1. Поруч з нашою школою проходить
автодорога. Чи заважає тобі шум автотранспорту?
1) так, він мене відволікає
1) так, він мене відволікає
2) ні, я до нього звик
3) не знаю, не звертаю уваги
2. Шум на уроках заважає тобі зосередитися?
3) не знаю, не звертаю уваги
2. Шум на уроках заважає тобі зосередитися?
1) так, дуже
2) ні, у нас на уроках не шумно
3) не знаю, не звертаю уваги
3. Шум на перервах заважає тобі
відпочивати?
1) так, він мене дуже дратує
2) ні, на перервах не так вже й
шумно
3) не знаю, не звертаю уваги
4. Яка, на твій погляд,
оптимальна кількість учнів у класі, при якому на уроках не буде шумно?
1) 10-15 чоловік
2) 15-20 чоловік
3) 20-25 осіб
4) не знаю, це не впливає на
рівень шуму в класі.
Немає коментарів:
Дописати коментар